Karakterkleuren brainstorm

Wellicht heb je al eens over gehoord over de 6 denkhoeden van psycholoog Edward de Bono. Dit is een techniek gebruikt om vanuit verschillende perspectieven naar een probleem of vraagstelling te kijken. Mensen zijn namelijk geneigd een vraagstuk op eenzelfde manier te benaderen. Met deze techniek word je gestimuleerd om je in een ander ‘denkkarakter’ in te leven en vanuit dit karakter te redeneren. Wij hebben de methode van de Bono aangepast, waardoor deze ook digitaal heel goed te gebruiken is!

Inzetten bij

Besluitvorming of brainstorm

Dit heb je nodig

Een online vergadertool, post-its of papier, stift

Deelnemers

1-12

Stappen

  1. Plan een videovergadering in en nodig de deelnemers uit. Communiceer meteen het doel van de sessie, bijvoorbeeld: tot nieuwe ideeën komen over hoe mensen thuis fit blijven, of: besluiten of- en op welke manier ons geplande event door kan gaan.
  2. Bekijk eerst zelf de karakterkleuren onderaan deze stappen. Verdeel de karakters over de deelnemers. Zijn er minder deelnemers dan karakters? Kies dan de meest relevante karakters voor jouw brainstorm of geef meerdere karakters per deelnemer mee. Zijn er meer deelnemers dan karakters? Geef dan meerdere deelnemers hetzelfde karakter. Tip: het werkt goed om mensen een tegenovergesteld perspectief te geven dan hun persoonlijke voorkeur.
  3. Stuur iedere deelnemer voorafgaand aan de sessie een individueel bericht. Geef uitleg over de karakterkleuren. Vraag degene om alvast na te denken over het onderwerp van de sessie vanuit hun gegeven karakterkleur. Daarbij mogen ze ieder idee of inzicht in steekwoorden op post-its of onder elkaar op papier te zetten (of gebruik hiervoor een online brainstormtool). Vraag ze ook om een kledingstuk, muts of voorwerp in de kleur van hun karakter in beeld te brengen tijdens de sessie.
  4. Start de digitale sessie! Begin met een opdracht om even los te komen en de karakters goed te leren kennen: vraag alle deelnemers om te vertellen wat ze de avond ervoor hebben gegeten op een manier waarop hun gegeven karakter dat zou doen.
  5. Nu kan je beginnen met de centrale vraag. Introduceer het onderwerp als gespreksleider en geef de deelnemers vervolgens om en om de beurt om steeds één van hun opgeschreven argumenten toe te lichten. Wil er iemand inhaken op wat iemand anders zegt? Dan moet degene even zijn hand opsteken en wachten tot de gespreksleider de beurt geeft.
  6. Ga net zolang door totdat ieder al zijn/haar opgeschreven argumenten of ideeën heeft gedeeld. Probeer als gespreksleider steeds even samen te vatten wat er gezegd is na een ronde.
  7. Laat iedereen weer uit zijn of haar rol komen! Een leuke oefening daarbij: laat weer even zien wie je zelf bent, door een voorwerp dat er nu om je heen ligt waar jij blij van wordt te pakken. Deel met de groep waarom (Bijvoorbeeld een theepot, foto van vakantie, plant, etc.)
  8. Laat iedereen nu om de beurt zijn of haar mening en ideeën delen, waarbij je vraagt om de verschillende perspectieven/denkkarakters mee te nemen. Grote kans dat je samen op een vernieuwende kijk uitkomt!

Solo brainstorm: Je kan de denkkarakters ook alleen inzetten. Ga dan zelf alle karakters af en bedenk zoveel mogelijk ideeën of argumenten vanuit dit perspectief. Het klinkt misschien gek, maar het helpt om steeds ergens anders te gaan zitten of een andere houding aan te nemen: onderuitgezakt op de bank als Zwarte Zeur, recht achter je bureau als Witte Weger en staand in het licht als Gele Goedzak. Helpt bij het solo brainstormen!

 

Karakters

  • De witte weger: Reageert objectief vanuit feiten en cijfers.
  • De gele goedzak: Reageert optimistisch vanuit voordelen en positiviteit.
  • De zwarte zeur: Reageert pessimistisch vanuit nadelen en negativiteit.
  • De groene guru: Reageert met ideeën vanuit creativiteit en alternatieven.
  • De blauwe beschouwer: Reageert gecontroleerd vanuit doorvragen en mogelijke invalshoeken.
  • De rode rechter: Reageert emotioneel vanuit gevoel en inuïtie.

Vergelijkbare tools